بدنه بسیاری از لوازم به مرور زمان فرسوده شده و ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کنند اما آیا در این شرایط باید نسبت به تعویض این لوازم اقدام کنیم؟

با این که تعداد زیادی از افراد در این شرایط راهکار تعویض این لوازم را انتخاب می‌کنند، باید گفت که ترمیم ظاهر این لوازم نیز امکان‌پذیر است. ترمیم و رنگ کردن بدنه این لوازم به ما کمک خواهد کرد تا زیبایی ظاهری آن را به‌صورت کامل بازیابی کنیم.
شاید بپرسید که آیا رنگ کردن بدنه همه لوازم شدنی است؟ چگونه چوب را سفید کنیم رنگ کردن لوازم مختلف باید با توجه به جنس آن‌ها انجام بپذیرد و نمی‌توان از یک روش به منظور رنگ‌آمیزی همه جنس‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال رنگ کردن انواع مختلف چوب دارای چالش‌های منحصربه‌فرد خود بوده و بدون آشنایی با نکات مهم این روند احتمالا به نتیجه بسیار خوبی دست نخواهید یافت. این چالش‌ها هنگامی که قصد استفاده از رنگ‌های روشنی مثل سفید را داشته باشیم، به دلیل بافت و رنگ تیره چوب دو‌چندان خواهد شد. در این مقاله از مجله آچاره نکات مهم روند رنگ‌آمیزی در راستای سفید کردن چوب را مرور کرده و به شما در این جهت کمک خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

دستورالعمل سفید کردن چوب

استفاده از رنگ سفید برای رنگ‌آمیزی انواع مختلف چوب، به دلیل رنگ طبیعی چوب دارای چالش‌های منحصربه‌فرد خود است. اکثر افراد پس از رنگ‌آمیزی چوب با رنگ سفید، از عدم تغییر رنگ کامل چوب متعجب شده و به دنبال یک راهکار برای اصلاح این شرایط می‌گردند. به این دسته از افراد باید گفت وابسته به این که شما به منظور سفید کردن چوب از چه نوع رنگی استفاده می‌کنید، برخی از جزئیات مراحل این روند متفاوت خواهد بود اما به صورت کلی این مراحل برای انواع مختلف رنگ سفید تقریبا یکسان است. با توجه به این نکته ابتدا مراحل میانی روند سفید کردن چوب را مرور کرده و سپس به تفاوت‌هایی که استفاده از رنگ‌های مختلف در این مراحل ایجاد می‌کند، اشاره خواهیم کرد.

مرحله اول

برای آغاز روند رنگ‌آمیزی و سفید کردن چوب ابتدا باید بدنه را کاملا سنباده‌کشی کنیم. ناهمواری‌های موجود بر روی سطح چوب، نتیجه نهایی رنگ‌آمیزی چوب را تحت‌تاثیر قرار داده و بهتر است قبل از شروع با استفاده از یک سمباده مناسب، بدنه چوب را پولیش کنیم. در بسیاری از موارد ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی زیاد این سطح، به استفاده از بتونه برای ترمیم کردن آن نیاز باشد بنابراین در این مرحله شما باید مقیاس آسیب‌دیدگی‌های موجود بر روی سطح را بررسی و در قدم بعد برای اصلاح آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. هدف نهایی ما از پشت سر گذاشتن این مراحل، صاف و صیقلی کردن هر چه بیشتر این سطح است تا در زمان اتمام رنگ‌آمیزی بهترین نتیجه ممکن حاصل شده باشد.

در صورتی که برای ترمیم سطح چوب به بتونه‌کاری این سطح نیاز بود، برای شروع سطح را یک مرحله سنباده کشیده و سپس بتونه‌کاری را آغاز کنید. پس از استفاده از بتونه و خشک شدن آن مجددا با سنباده سخت سطح را به آرامی پولیش کرده و به مرور در مراحل بعد از میزان سختی سنباده بکاهید تا در نهایت سطح چوب در صیقلی‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد. در قدم آخر با استفاده از یک دستمال مناسب سطح چوب را کاملا از هر گونه گرد و غبار و … پاک کرده و این ناحیه را برای رنگ‌آمیزی آماده کنید.

مرحله دوم

پس از پایان بتونه‌کاری و پولیش سطح چوب، نوبت استفاده از سیلر و یا روغن الیف است. با استفاده از سیلر یا روغن الیف شما می‌توانید منفافذ موجود بر روی سطح چوب را تا میزان زیادی از بین ببرید. سیلر و روغن الیف پس از استفاده به درون این منافذ نفوذ پیدا کرده و این فضا را پر می‌کنند. البته لازم به ذکر است که استفاده از این مواد برای همه رنگ‌های سفید الزامی نیست و شما می‌توانید این مرحله را برای رنگ‌های پایه آب نادیده بگیرید. برای این که پس از به‌کارگیری سیلر یا روغن الیف بهترین نتیجه را به دست بیاورید، باید آن را در چند مرحله بر روی سطح اعمال کنید. در واقع پس از خشک شدن مواد استفاده شده در دور اول، دوباره این روند را تکرار کرده تا هیچ کدام از منفاذ موجود در انتها باقی نمانند.

مرحله سوم

حالا زمان آغاز روند رنگ‌آمیزی فرا رسیده است. در این مرحله شما باید رنگ سفید خود را با استفاده از قلمو، پیستوله و … بر روی سطح چوب اعمال کنید. نکته مهمی که در این مرحله باید مدنظر خود داشته باشید، نیاز به رنگ‌آمیزی چوب در چند مرحله است. به دلیل رنگ تیره چوب و بافت آن، یک بار استفاده از رنگ سفید به منظور تغییر کامل رنگ این سطح کافی نبوده و شما باید رنگ سفید را در چند مرحله بر روی این سطح اعمال کنید. در این مرحله با استفاده از رنگ سفید، سطح را یک دور رنگ‌آمیزی کرده و منتظر بمانید. زیرا قبل از آغاز مرحله بعد باید لایه اول رنگ کاملا خشک شود.

مرحله چهارم

پس از خشک شدن لایه اول رنگ سفید، باید دوباره با استفاده از یک سنباده نرم سطح چوب را به آرامی سنباده‌کشی کنیم. با استفاده از این سنباده تمام پرزهای موجود بر روی سطح را کاملا از بین ببرید. پشت سر گذاشتن این روند کمک خواهد کرد در نهایت رنگ سفید ظاهری یکنواخت پیدا کرده و در ظاهر بافت آن نقص خاصی دیده نشود. پس از سنباده‌کشی مجدد سطح چوب با استفاده از یک دستمال گرد و … را پاک کرده و سطح را برای قرارگیری لایه دوم رنگ آماده کنید.

مرحله پنجم

همان‌طور که اشاره کردیم سفید کردن چوب در چند مرحله انجام گرفته و صرفا یک لایه رنگ توانایی تغییر کامل رنگ چوب را نخواهد داشت. در نتیجه در این مرحله شما باید مجددا روند رنگ‌آمیزی را آغاز کرده و لایه دوم رنگ سفید را بر روی سطح چوب اعمال کنید. در صورتی که پس از این مرحله نیز کماکان رنگ چوب کاملا به رنگ سفید تغییر پیدا نکرده بود شما باید مجددا پس از خشک شدن لایه دوم رنگ، با یک سنباده نرم سطح چوب را سنباده‌کشی کرده و لایه بعدی رنگ را اعمال کنید. تعداد تکرار این روند وابسته به نوع چوب و رنگ متغیر بوده و نمی‌توان عدد مشخصی برای آن در نظر گرفت.

مرحله ششم

زمانی که سفید کردن چوب به اتمام رسیده و رنگ این سطح کاملا به رنگ سفید تغییر کرده باشد، می‌توانید با جلا دادن سطح چوب، زیبایی ظاهری آن را ارتقا دهید. پلی‌استر، کیلر و … از گزینه‌هایی هستند که به این منظور پیش روی شما قرار دارند. فراموش نکنید که جلا دادن سطح چوب باید پس از خشک شدن کامل لایه آخر رنگ انجام بپذیرد در نتیجه قبل از خشک شدن رنگ از جلا دادن سطح چوب بپرهیزید.

برای سفید کردن چوب از چه رنگی استفاده کنیم؟

امروزه هر رنگ با استفاده از مواد اولیه و روش‌های مختلفی ساخته شده و همه رنگ‌ها دارای مشخصات یکسانی نیستند. به همین دلیل در راستای استفاده از رنگ سفید برای رنگ‌آمیزی سطح چوب شما می‌توانید از مدل‌های مختلف این رنگ که در دسترس عموم قرار دارد، استفاده کنید. از گزینه‌هایی که در این شرایط پیش روی شما قرار خواهد داشت می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • رنگ سفید بر پایه آب
  • رنگ سفید فوری
  • رنگ سفید روغنی

هر کدام از این موارد دارای مزایا و معایب منحصربه‌فرد خود بوده و دارای تفاوت‌هایی نسبت به یکدیگر هستند. اما فارغ از مشخصات و خصوصیات این رنگ‌ها، نوع استفاده از آن‌ها نیز نسبت به یکدیگر تفاوت خواهد داشت. در واقع بسته به این که شما از کدام یک از این رنگ‌ها برای سفید کردن چوب استفاده می‌کنید، باید به برخی از نکات توجه بیشتری داشته باشید بنابراین قبل از مطالعه این نکات به هیچ عنوان روند رنگ‌آمیزی را آغاز نکنید. در ادامه نکات مربوط به هر نوع رنگ را به‌صورت جداگانه ذکر خواهیم کرد.

سفید کردن چوب با رنگ‌های پایه آب

رنگ‌های پایه آب را می‌توان مرسوم‌ترین نوع رنگ در بین عموم مردم در نظر گرفت. اگر قصد استفاده از این نوع رنگ برای سفید کردن چوب را دارید، صرفا نیازی به استفاده از روغن الیف یا سیلر در مرحله دوم نخواهید داشت. کافی است پس از بتونه‌کاری و سنباده‌کشی، لایه اول رنگ سفید را بر روی سطح چوب اعمال کرده و منتظر خشک شدن آن بمانید. لایه اول این رنگ معمولا در این مرحله وارد منافذ موجود بر روی سطح چوب شده و رنگ چوب را تغییر چندانی نخواهد داد. پس از اعمال لایه اول رنگ، با استفاده از یک سنباده نرم سطح را یکنواخت کرده و لایه بعدی رنگ سفید را اعمال کنید. این روند را تا رسیدن به نتیجه دلخواه ادامه داده و در نهایت با استفاده از یک جلادهنده، سفید کردن چوب را به اتمام برسانید.

سفید کردن چوب با رنگ فوری

این نوع رنگ معمولا با استفاده از پیستوله اعمال شده و شما با استفاده از این ابزار نتیجه بهتری را به دست خواهید آورد. به صورت کلی استفاده از رنگ فوری برای سفید کردن چوب دارای چند نکته مهم است. اولین نکته پرداخت شدن سطح چوب است. برای پرداخت این سطح ابتدا نقاط لازم را بتونه‌کاری کرده و سپس با یک سنباده سخت، سنباده‌کشی را آغاز کنید.

سنباده‌کشی باید در چند مرحله انجام بپذیرد در نتیجه به این منظور ابتدا از سنباده سخت استفاده کرده و در مراحل بعد به مرور سنباده را نرم‌تر کنید. این روند را تا پرداخت شدن کامل سطح چوب ادامه دهید. پس از اتمام سنباده‌کشی، با یک دستمال سطح را پاک کرده و برای اعمال سیلر بر روی سطح آماده شوید.

سیلر را به نسبت دو به یک (۱/۲) و یا سه به یک (۱/۳) با تینر فوری مخلوط کرده تا سیلر به اندازه کافی برای پیستوله رقیق شود. سپس سیلر را در چند مرحله روی سطح چوب زده تا منافذ موجود بر روی آن کاملا از بین بروند. پس از خشک شدن لایه اول سیلر، با سنباده نرم سطح را سنباده‌کشی کرده و لایه بعدی سیلر را اعمال کنید. توجه داشته باشید که غلظت زیاد سیلر باعث ایجاد یک لایه جداگانه نشود.