اهمیت Keyword Research و تاثیر آن بر سئو
اهمیت Keyword Research و تاثیر آن بر سئو
کلمه کلیدی راهی برای ارتباط با کاربران دنیای مجازی است. امروزه بیش از نیمی از جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی دارند؛ این یعنی شما میتوانید با این شبکۀ جهانی، به بیش از سه میلیارد انسان دسترسی داشته باشید. گسترده بودن شبکۀ اینترنت، باعث رواج دیجیتال مارکتینگ و تکنیکهای مربوط به آن در سرتاسر دنیا شده است. تحقیق کلمه کلیدی و آنالیز آن به شما نشان میدهد کمپانیتان به چه چیزی معروف است، همچنین مشخص میکند ترافیک خالص سایتتان از کجا نشات میگیرد؛ پس میتوان گفت یکی از پایهایترین تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ است و هیچوقت اهمیت خود را از دست نمیدهد. این اهمیت زمانی پررنگتر میشود که به این نکته توجه داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب و استفاده مناسب از کیوردها باعث میشود رتبه بهتری در نتایج گوگل داشته باشید و علاوه بر ورودی بیشتر برای سایت خود، اعتبار بیشتری هم نزد مخاطبان آنلاین خود پیدا کنید.
مراحل تحقیق کلمات کلیدی
- گام اول: تمامی زوایا را مطالعه و بررسی کنید
اولین قدم در آموزش تحقیق کلمات کلیدی، کسب اطلاعات کافی دربارۀ کسبوکاری است که میخواهید برای آن تولید محتوا کنید. مطالعه در این زمینه به شما کمک میکند تا حد و مرزی برای فکر کردن و ایدهپردازی نداشته باشید و ذهنتان منعطفتر باشد. برای این کار میتوانید با مشتریان خود صحبت کنید و نظراتشان را جویا شوید، سعی کنید خود را به جای مشتریان احتمالیتان بگذارید. همچنین میتوانید در شبکههای اجتماعی پیگیر نظرات کاربران و انتقادها و پیشنهاداتشان باشید.
- گام دوم: اهداف خود را مشخص کنید
برنامهریزی همیشه با مشخص کردن هدف شروع میشود. ابتدا بهتر است مشخص کنید که ماموریت برند شما چیست. آیا میخواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید؟ یا میخواهید در مدت مشخصی افزایش فروش داشته باشید؟ یا شاید هم ماموریت دیگری مد نظرتان باشد. پاسخ این سوالات به شما کمک میکند تا هدف خود را مشخص کنید و بتوانید کلمه کلیدی مناسب را برگزینید و در نتیجه استراتژی مناسبی برای سئوی سایت در نظر بگیرید.
- گام سوم: لیستی از موضوعات مرتبط تهیه کنید
فضای کلی کسبوکار را در نظر نگیرید؛ سعی کنید موضوعات کلی را به تاپیکهای جزییتر تقسیم کنید و روی هر کدام جداگانه وقت بگذارید. برای مثال اگر میخواهید برای یک فروشگاه کفش مردانه تولید محتوا کنید، میتوانید آن را به زیرشاخههای رسمی، کژوال، کوهنوردی، کار و… تقسیم کنید.
- گام چهارم: لیستی از کلمات کلیدی کوتاه تهیه کنید (focused keywords)
از متداولترین روشها برای این کار روش طوفان فکری (brainstorming) است. کافی است از همکاران، مدیران بخشها یا حتی کارفرمای خود بخواهید هر کلمه کلیدی مرتبطی که به ذهنشان میرسد را با شما در میان بگذارند.
- گام پنجم: از ابزار تحقیق کلمه کلیدی مناسب استفاده کنید
ابزارهای مناسب برای این کار را در قسمت قبل توضیح دادیم. دقت کنید که هر ابزار روش استفاده و کارکرد مخصوص خودش را دارد. از هرکدام بهجا و درست استفاده کنید.
- گام ششم: قصد و نیت کاربر را در نظر بگیرید
دلایل مختلفی برای جستجو در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) وجود دارد. برخی به دنبال اطلاعات جدید هستند، بعضیها میخواهند درستی مطلبی را چک کنند، عدهای به دنبال محصولی برای خرید هستند و… . برای اینکه کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید بهتر است از نیت کاربر خود مطلع باشید.
- گام هفتم: به دنبال کلمات کلیدی طولانی (longtail keywords) مرتبط بگردید.
همانطور که اشاره شد، کلمات کلیدی طولانی، دقیقتر به یک موضوع اشاره میکنند و با اینکه میزان جستجوی کمتری دارند، نرخ تبدیلشان بالاتر است و درصد موفقیت بیشتری دارند. بهتر است در یک محتوا به هر دو گروه کلمه کلیدی توجه شود.
- گام هشتم: از رقیبان خود غافل نشوید
اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست که دنیای ما، دنیای رقابت است. برای اینکه رنکینگ سایت خود را بالا نگه دارید باید حواستان به رقبایتان باشد. بررسی محتوای سایتهای رقیب میتواند شما را با لغاتی که پتانسیل کلمه کلیدی شدن را دارند ولی به آنها توجهی نشده، آشنا کند. لغاتی که سختی آنها پایین است و شما میتوانید به راحتی آنها را رنک اول کنید.