اجرای خط کشی پارکینگ

خط کشی پارکینگ ساختمان یا خط کشی پارکینگ‌ های عمومی به عنوان خطوطی از پیش تعیین شده تعریف می‌شوند، که به کمک آنها فضای پارکینگ به بخش‌های مختلفی تقسیم شده و هر کدام از خودروها با توجه به دسته بندی‌های صورت گرفته، می‌توانند در این فضا قرار گیرند. اهمیت این خط کشی‌ها در ساختمان‌های بزرگ و در پارکینگ‌های عمومی بسیار زیاد است و از تنش‌های زیادی جلوگیری می‌کند. وقتی که شما در یک مجتمع بزرگ سکونت دارید و یک فضای مشخص و تعریف شده برای خودرو شما وجود دارد، طبیعتاً این جایگاه به عنوان حریم خصوصی شما در نظر گرفته شده و هیچ شخصی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

اما در مورد چرایی اجرای خط کشی پارکینگ منازل و پارکینگ‌ های عمومی می‌توانیم به نکات متعددی اشاره کنیم:

  • این خط کشی‌ها از وجود تنش بین ساکنین یک ساختمان جلوگیری می‌کنند؛
  • این خط کشی‌ها باعث استفاده بهینه از فضای پارکینگ می‌شوند؛
  • این خط کشی‌ها یک فضای تعریف شده در اختیار هر فرد قرار می‌دهند؛
  • این خط کشی‌ها مسیر عبور و مرور خودروها در پارکینگ را مشخص می‌کنند؛
  • این خط کشی‌ها از ایجاد ترافیک و تجمع بیخود خودروها جلوگیری می‌کنند؛
  • در نهایت، این خط کشی‌ها در پارکینگ‌ های عمومی به گرفتن آمار از وضعیت خودروهای موجود در پارکینگ کمک می‌کنند.
  •  

اجرای خط کشی پارکینگ – خط کشی طولی

یکی از انواع خط کشی پارکینگ خط کشی های طولی است. که عرض این نوع خط کشی ها و یا حتی فاصله خالی و پر بودن آنها بر حسب موقعیت مکانی است، که پارکینگ در آن قرار دارد. به عنوان مثال خط کشی طولی در پارکینگ ها به شکلی است که در قسمت های فرعی عرض خط های طولی ۱۲ سانتی متر است. و بین هر ۳ متر خط کشی طولی، ۵ متر فاصله وجود دارد. اما در قسمت های اصلی پارکینگ ها عرض خط های طولی ۱۵ سانتی متر و بین هر ۸ متر خط کشی طولی، ۱۳ متر فاصله خواهد بود.

 انواع خط کشی پارکینگ – خط کشی عرضی

خط کشی های عرضی شامل خط حق تقدم، خط ایست، گذرگاه عابرپیاده و خط کشی محل های توقف و یا همان پارکینگ ها می‌شود. که رنگ همه آنها طبق قوانین راهنمایی و رانندگی سفید است و تنها رنگ داخلی جزیره های جدا کننده متفاوت است و به طور معمول به رنگ زرد دیده می‌شود. اندازه های این نوع از خط کشی ها طبق سفارش مشتری ، نوع پارکینگ و تعداد احتمالی خودرو هایی که در پارکینگ قرار خواهند گرفت متفاوت است.

رنگ های خط کشی پارکینگ

رنگ هایی که برای خط کشی پارکینگ ها مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل دو دسته رنگ های تک جزئی و دو جزئی می‌شوند که در ادامه بررسی برخی از ویژگی های این دسته از رنگ ها که برای اجرای خط کشی پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌پردازیم.

رنگ های تک جزئی:

این نوع از رنگ ها در دو رنگ زرد و سفید مات ارائه می‌شوند. بازتاب این نوع از رنگ ها ۷۵ درصد و قدرت پوشانندگی آن ها ۳۲۰ گرم در متر مربع برای لایه هایی است که با ضخامت ۲۰۰ میکرون روی سطح قرار می‌گیرند. زمانی که برای خشک شدن این دسته از رنگ ها لازم است حداقل ۵ تا ۱۰ دقیققه برای خشک شدن سطحی و ۲ تا ۴ ساعت برای خشک شدن کامل آن ها است.

رنگ های دو جزئی:

فام رنگ هایی که برای خط کشی پارکینگ ها مورد استفاده قرار می‌گیرند سفید و در ضخامت هایی بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میکرون ارائه می‌شود. زمانی که برای خشک شدن این نوع از رنگ ها به طول می‌انجامد بین ۲۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت برای خشک شدن کامل آن است. رطوبت سطحی که رنگ دو جزئی روی ان اجرا می‌شود حداکثر ۵ درصد و دمای آن باید بین ۵ تا ۴۵ درجه سانتی گراد نسبت به نوع رنگ تنظیم شود تا زنگ به طور کامل رو سطح قرار بگیرد.

استاندارد خط کشی پارکینگ

پس با این وجود، تقریباً می‌توان ادعا کرد که استفاده از خط کشی پارکینگ ساختمان و منازل، در مجتمع‌های بزرگ تجاری و مسکونی و همچنین در پارکینگ‌های عمومی ضروری و مهم است. اما در مورد استاندارد و نحوه استفاده از رنگ خط کشی پارکینگ و همچنین قیمت آن نکات مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

رنگ خط کشی پارکینگ

اولین نکته‌ای که در قالب استاندارد برای این خطوط تعریف می‌شود، رنگ خط کشی پارکینگ ساختمان است، که انتخاب آن به شرایط مختلفی بستگی دارد. در حقیقت، به این شکل نیست که ما یک برس، قلم مو یا یک غلتک رنگ آمیزی برداریم و فضای پارکینگ را به چند بخش مختلف تقسیم کنیم.