بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟
بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟
من که حال و حوصلۀ امتحان کردن غذای رستورانهای کل شهر را ندارم اما دو دوست تپل به نام سینا و امیر دارم که عاشق غذا و رستورانگردی هستند. هر وقت مهمان لاکچری و عزیزی را میخواهم برای شام دعوت کنم قبلش زنگ میزنم به این دو دوست قدیمی و از آنها میپرسم کجا بروم و چه غذایی سفارش دهم. این یک راه حل آسان برای من است و به این دوستانم هم میگویم شما منبع بکلینکهای قوی رستورانها هستید! آها هنوز نگفتم بک لینک چیست؟ الان میگویم.
گوگل مثل من به جای این که وقتش را برای بررسی تک تک وبسایتها بگذارد از تایید و ارجاع دیگران میفهمد کدام وبسایتها بهتر هستند. بهترین روش تایید و ارجاع در دنیای اینترنت لینک دادن است.پس بهتر است آموزش لینک سازی را به صورت کامل یاد بگیرید.
در دنیای وب هر وقت بخواهیم کاربران را به صفحه یا وبسایت دیگری هدایت کنیم از لینک استفاده میکنیم. لینکها همان آدرسهای قابل کلیکی هستند که در نوشتهها، دکمهها یا تصاویر جاگذاری میکنیم.
بک لینک به زبان ساده به لینک یک وبسایت به وبسایت دیگر میگویند.
پس هر وقت ما به وبسایت دیگری (نه صفحهای از وبسایت خودمان) لینک دهیم به آن وبسایت بکلینک دادهایم و گیرنده بکلینک هم میگوید ما بکلینک گرفتیم.
سینا و امیر را فراموش نکنید چون لازمش داریم تا برویم سراغ این که چرا بک لینک اینقدر مهم شده و اصلاً به چه درد میخورد؟
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
اگر شما هم جزو خوششانسهایی بودید که در سالهای اول ظهور اینترنت به آن دسترسی داشتید حتما یادتان هست که آدرس وبسایت یا وبلاگها را در لیستهایی ذخیره و حتی روی کاغذ مینوشتند.
اگر مردم آدرس وبسایتی را نمیدانستند هیچکس روحش هم خبردار نمیشد و وبسایت هم هیچ بازدیدی نمیگرفت.
خیلی سریع یک راه حل خوب پیدا شد؛ وبسایتهای مشابه به هم لینک دادند تا پیدا شوند. اگر در آن روزها دسترسی به اینترنت داشتید حتماً یادتان هست که ستون کناری وبلاگها یک لینکباکس داشت که پر از لینک به بقیه وبلاگهای مشابه بود. اینطوری کافی بود یکی را بشناسید تا بقیه را پیدا کنید. هرچه وبسایت یا وبلاگی مهمتر و بهتر بود وبسایتهای بیشتری به آن لینک میدادند.
راه حل دوم ایجاد دایرکتوری بود. وبسایتهای دایرکتوری لیستی از تمام وبسایتها به صورت دستهبندی شده داشتند. دهه ۹۰ میلادی چندین وبسایت دایرکتوری و با فاصله کمی چندین موتور جستجو در اینترنت راه افتاد.
داستان را خلاصه کنیم از بین موتورهای جستجو گوگل بر تخت پادشاهی نشست و رقابت بزرگی بین وبسایتها برای رسیدن به نتایج بالاتر در نتایج جستجو شروع شد.
گوگل در ابتدا معیارهای سادهای برای رتبهبندی وبسایتها داشت اما وقتی رقابت جدی شد رفت دنبال شاخصهایی بهتر مثل چی؟ لینکها. هر چه وبسایت و صفحهای لینک بیشتری میگرفت پس یعنی مهمتر بود؛ گوگل هم رتبه آن را میبرد بالاتر. همان کاری که من برای پیدا کردن رستورانهای خوب انجام میدهم. من به نگاه میکنم دوستانم و دیگران درباره رستورانها چه میگویند و هر رستورانی که بیشتر تایید شد را انتخاب میکنم.
حالا الگوریتمهای گوگل خیلی پیشرفتهتر شده اما هنوز هم بکلینکها بیشترین تاثیر را در رتبهبندی دارند.
به جز تاثیر در سئو و بهبود رتبه در نتایج گوگل که بعد کامل توضیح میدهیم، بکلینک به تنهایی میتواند باعث افزایش بازدید وبسایت شود. هرچه بکلینک شما در صفحهای پربازدیدتر باشد و کلیک بیشتری بگیرد بازدید ارجاعی (Referral) وبسایت شما هم طبیعتاً بیشتر خواهد شد.
بک لینک در سئو چطور و چقدر تاثیر دارد؟
تمام بررسیهای که روی فاکتورهای تاثیرگذار در سئو انجام شده نشان میدهد هنوز هم بکلینک قوی بیشترین تاثیر را در بهبود رتبه وبسایتها دارد. البته این تاثیر نسبی است و به این معنی نیست که وبسایت بدون بکلینک نمیتواند رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کند.
در کل بکلینکها به دلایل زیر اهمیت دارند:
- گوگل با بکلینک در اینترنت اکتشاف میکند. رباتهای گوگل از طریق لینکها بین وبسایتها میخزند و آنها را ایندکس میکنند.
- شهرت، اعتبار، اقتدار و قابل اعتماد بودن وبسایت را نشان میدهد. گوگل از کیفیت و کمیت لینکها این فاکتورها را اندازه میگیرد.
- ارتباط وبسایتها از بکلینک مشخص میشود. وبسایتهایی که از نظر محتوا یا کارکرد به هم ربط دارند پس به هم لینک میدهند. گوگل از این طریق متوجه ارتباطها میشود.
- انکرتکستها اطلاعاتی درباره مقصد به گوگل میدهند (درباره انکرتکست پایینتر توضیح دادیم).