لمینت دندان چیست؟ (Veneer)

لمینت دندان در رشت (لمینت چینی که به‌عنوان روکش چینی شناخته می‌شود) یک پوسته نازک است که توسط مواد رنگی دندان، بر اساس نیاز شما طراحی می‌شود. این پوسته به‌منظور تغییر رنگ، شکل یا اندازه، به سطوح جلوی دندان‌ها وصل می‌شود.

 
 

لمینتِ ساخته شده، با لایه‌های مینایِ دندان طبیعی، جایگزین می‌شود.

برخلاف باور عمومی مردم، برای ساخت یک لمینت دندان سرامیکی، نیازی به خردکردن دندان نیست و در صورت انتخابِ روش درمانی مناسب توسط دکتر جراح لمینت دندان، فقط برخی از نیازهای آماده‌سازی و جای‌گذاری، بدون هیچ‌گونه آسیب به دندان‌های طبیعی انجام می‌شود.

مزایای لمینت ثابت دندان چیست؟

در زیر با ۹ مورد از مزایای لمینت آشنا می‌شوید:

۱. زیبایی

این قطعات نازک، به قسمت‌های جلوی دندان‌ها وصل می‌شوند تا لبخند شما دلپذیرتر به نظر برسد. آن‌ها برای جذاب کردن بیماران ساخته شده‌اند. روکش‌ها به رنگ دندان هستند و به همان شکل دندان‌های طبیعی، نور را منعکس می‌کنند.

لمینت برای افرادی که به دنبال دندانی زیبا و مقام در برابر لک هستند، بسیار مناسب است.

۲. ظاهر طبیعی

ترمیم دندان با این روش کمی وقت‌گیر است امّا نتیجه نهایی، فوق‌العاده طبیعی به نظر می‌رسد. دندانپزشک در اولین ملاقات، نمونه‌ای از جنس دندان شما را به آزمایشگاه ارسال می‌کند. آزمایشگاه روکش‌هایی می‌سازد که با رنگ مینای دندان مطابقت دارد.

این روکش‌ها متناسب با تقارن صورت و سبک کلی چهره شما تنظیم شده است.۳. لمینت یک روش کمتر تهاجمی

لمینت دندان نسبت به روش‌های دیگر که توسط دکتر  دندان انجام می‌شود، روند تهاجمی کمتری دارد. به‌عنوان‌مثال، برای قراردادن روکش‌ها، ابتدا پزشک کمی از سطح جلوی دندان‌ها را می‌تراشد و روکش را قرار می‌دهد.

دندانپزشک ممکن است مجبور شود تا تنظیمات کوچکی را در اندازه یا رنگ روکش‌ها انجام دهد، زیرا این کار برای ایجاد ظاهری طبیعی، واجب است.

بیماران در این روش، نیاز به بی‌حسیِ بسیار کمی دارند و می‌توانند بعد از آن که روکش در جای خودش قرار گرفت، سریعاً نتایج را مشاهده کنید.

۴. لمینت برای همه مناسب است

لمینت‌ها برای افرادی که از ظاهر دندان‌های خود ناراضی هستند، بسیار مناسب است و در موارد زیر می‌توان آن‌ها را استفاده کرد:

  • لمینت دندان شکسته جلو و عقب
  • لمینت دندان طبیعی
  • لمینت دندان‌ های فاصله دار
  • دندان‌های خورد شده
  • دندان‌های تغییر رنگ داده شده

سایر درمان‌ها مانند ارتودنسی، یک روش متداول برای رفع شکاف بینِ دندان‌ها است. امّا برخی از افراد به‌جای تحمل درد ارتودنسی، تصمیم می‌گیرند از روکش دندانی استفاده کنند. روکش‌ها صرفاً مواردی که مربوط به زیبایی دندان است را می‌پوشانند.

۵. روکش‌ها دائمی و با دوام هستند

 

برای خیلی از افراد این سؤال مطرح می‌شود که لمینت دندان چند سال دوام دارد؟

این روکش‌ها دائمی هستند و در برابر پوسیدگی و تغییر رنگِ دندان‌ها مقاومت بالایی دارند. آن‌ها در برابر لکه و حفره‌ها، بهتر از دندان‌های طبیعیِ شما مقاومت می‌کنند. عمر لمینت دندان، با نگهداری مناسب، بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.برای دریافت مشاوره جراحی دندان اینجا را کلیک کنید.

۶. نگهداری آسان

لازم نیست برای مراقبت از روکش‌های دندان، کار خاصی انجام دهید. نگهداری آن مانند مراقبت از دندان‌های معمولی شما است.

شما باید دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک‌بار، نخ دندان بکشید. برای حفظ درخشش و سفیدی طبیعی دندان‌های خود، بررسی‌های دوره‌ای را با دکتر دندانپزشکی انجام دهید.