رنگ های ترافیکی به دلیل ویژگی های بسیار متنوعی که دارند؛ دایره کاربرد بسیار گسترده ای داشته و در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد در اجزا آن است. این نوع از رنگ ها از اجزا مختلفی ساخته شده و بر این اساس به نمونه های رنگ ترافیکی تک جزئی و دو جزئی تقسیم می شوند. بر اساس شرایط مخلوط کردن این اجزا، رنگ های ترافیکی به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم می شوند. مقایسه رنگ ترافیکی سرد و گرم باعث می شود که بتوانید آنها را در مکان درست به کار برده و به این ترتیب ماندگاری رنگ را بالا ببرید.

در این مقاله پاسخی برای پرسش های رنگ ترافیکی سرد چیست و رنگ ترافیکی گرم چیست ارائه داده و به بررسی کاربرد هریک از آنها و خرید رنگ ترافیکی می پردازیم.

رنگ ترافیکی سرد چیست ؟

پاسخ به این سوال که رنگ ترافیکی سرد چیست، تنها در دمای انجام کار در حین اختلاط محدود می شود. به این معنا که شما در زمان مخلوط کردن اجزای مختلف رنگ های ترافیکی سرد، نیازی به افزایش دما نداشته و می توانید به راحتی این اجزا را در دمای محیط با هم ترکیب کنید.

این موضوع باعث می شود که هیچ محدودیتی در کاربرد رنگ ترافیکی سرد وجود نداشته باشد و بدون نیاز به مهارت خاصی بتوان اجزای آن را با هم ترکیب کرد.

رنگ ترافیکی گرم چیست ؟

بزرگ ترین تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد، به دمای اختلاط آنها برمی گردد. در زمان اختلاط اجزای رنگ ترافیکی گرم، باید دما را تا حد مشخصی یعنی حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی گراد بالا برد.

به عبارت بهتر شما در صورتی می توانید منتظر تشکیل فیلم رنگ باشید که پیش از اعمال رنگ بر روی آسفالت، آن را به خوبی گرم کرده باشید.

این کار باعث می شود که دوام رنگ بهبود پیدا کند؛ اما نکته مهم اینجا است که این اختلاط و رسیدن به دمای موردنظر نیاز به تخصص دارد؛ همچنین باید در زمان اعمال این نوع از رنگ ها، جوانب ایمنی را به خوبی رعایت کرد.

ویژگی های رنگ ترافیکی سرد

مهم ترین ویژگی رنگ ترافیکی سرد، عدم نیاز به دمای بالا برای ترکیب شدن با حلال است؛ این موضوع باعث شده که بتوان رنگ های ترافیکی سرد را به راحتی رقیق کرده و یا آنها را تمیز کرد.

البته ویژگی های کلی رنگ های ترافیکی سرد تا حد زیادی به نوع آنها بستگی دارد؛ به عبارت بهتر با توجه به اینکه این رنگ ها بر پایه کدام حلال تولید شده باشند، ویژگی های متفاوتی خواهند داشت. در نتیجه در ادامه با بررسی انواع رنگ ترافیکی سرد، ویژگی های هریک را بر خواهیم شمرد.

  • رنگ ترافیکی سرد چند جزئی

این نوع از رنگ های ترافیکی سرد، بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاستی تولید شده و معمولا دارای یک شتاب دهنده هستند که به فرایند خشک شدن آنها سرعت می بخشد.

مزیت بسیار مهم این نوع از رنگ ها، ثبات بسیار بالای آنها است؛ رنگ های ترافیکی سرد چند جزئی در اثر قرارگیری مداوم در معرض شرایط جوی مختلف دچار رنگ پریدگی یا تغییر رنگ نخواهند شد. درنتیجه گزینه مناسبی برای استفاده در فضاهای باز هستند.

مبحث رنگ های ترافیکی چند جزئی گسترده تر از مطالب گفته شده در این مطلب است. به همین خاطر ما در مطلب دیگری با عنوان تفاوت رنگ ترافیکی تک جزئی و دو جزئی به طور جامع به این موضوع پرداخته ایم.

  • رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست

تفاوت رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست با مورد قبلی، این است که این رنگ معمولا به صورت تک جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. همین موضوع باعث شده که دوام آن تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

این نوع از رنگ های سرد ترافیکی قدرت چسبندگی بسیار خوبی داشته و با سرعت زیادی خشک می شوند. همچنین دارای مقاومت مکانیکی بالایی بوده و در اثر عبور و مرور زیاد، دچار سایش یا پریدگی رنگ نخواهند شد. این نوع از رنگ ها مقاومت دمایی بالایی از خود نشان داده و در برابر تابش خورشید مقاوم هستند.

  • رنگ ترافیکی سرد بر پایه کلرو کائوچو

کلرو کائوچو نیز بک نوع رزین است که استفاده از آن در این نوع رنگ ترافیکی سرد، باعث شده دوام نسبتا خوبی داشته باشد. البته در مقایسه با دیگر رنگ های سرد ترافیکی، رنگ های بر پایه کلرو کائوچو، دیرتر خشک می شوند.

همچنین پس از خشک شدن تا حد زیادی شکننده هستند؛ به همین دلیل استفاده از این نوع رنگ ها محدود بوده و در موارد زیادی کاربرد ندارند.