مزایا و معایب تحصیل در ترکیه برای متقاضیان ایرانی

یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در ترکیه برای متقاضیان ایرانی موقعیت جغرافیایی ترکیه و مشابهت دین و فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه با ایرانی هاست. نزدیکی جغرافیایی، شباهت های زبانی با بخشی از کشور، سهولت در رفت و آمد، آداب و رسوم و همچنین دین مشابه، کار مهاجرت را برای متقاضیان ایرانی راحت تر کرده است.

  • در زمان های نه چندان دور کشور ترکیه برای متقاضیان ایرانی کشور ارزانی بود و حتی امروز نیز با کاهش ارزش پول ایران این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه و مناسب است.
  • هزینه های تحصیل در برخی دانشگاه های خصوصی ترکیه به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی را می توان به عنوان معایب تحصیل پزشکی در ترکیه محسوب کرد. گرچه این موضوع بیشتر به کاهش ارزش پول ملی ایران برمی گردد.

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه های ترکیه

تحصیل در دانشگاه های معتبر و جهانی ترکیه مزیت های فراوانی از جمله اعتبار و ارزش مدرک این دانشگاه ها در جهان را در پی دارد. بسیاری از دانشگاه های ترکیه همکاری های علمی با دانشگاه های آمریکا، اروپا و کانادا دارند. از جمله این دانشگاه ها دانشگاه آنکارا، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه کوچ و دانشگاه آتاتورک را می توان نام برد. متقاضیان با دو تا سه ترم تحصیل در این دانشگاه ها می توانند تحصیل خود را در دانشگاه های برتر آمریکا و اروپا ادامه دهند.

  • در بررسی مزایای تحصیل در ترکیه مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه های ترکیه از نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران را می توان نام برد.
  • از جمله مزایای تحصیل در ترکیه انتقال دانشجویان مستعد و واجد شرایط به دانشگاه های کشورهای آمریکا، اروپا، روسیه و چین بر اساس سیستم اراسموس می باشد.

تحصیل پزشکی در ترکیه

مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه

از معایب تحصیل در ترکیه و مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه تحصیل رایگان فقط با دارا بودن مدرک مهارت زبان ترکی و تسلط به این زبان می باشد. فراگیری زبان ترکی برای دانشجویان ایرانی تا حدودی دشوار است، هر چند فراگیری این زبان در مقایسه با زبان های آلمانی و فرانسوی راحت تر است. دانشجویان ایرانی به شرطی می توانند در دانشگاه های دولتی و کم هزینه ترکیه تحصیل کنند که با زبان ترکی آشنایی داشته باشند.

  • دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه را دارند و فاقد مدرک مهارت زبان ترکی و آشنایی با زبان ترکی استانبولی می باشند، می توانند در دوره های آمادگی زبان ترکی در کالج های زبان ترکیه شرکت کنند و با کسب مدرک زبان ترکی لازم تحصیل در دانشگاه های ترکیه را شروع کنند.
  • بالا بودن شهریه دانشگاه های انگلیسی زبان در مقایسه با دانشگاه های ترکی زبان از دیگر مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه محسوب می شود.
  • پذیرش در دانشگاه های دولتی به شرط دارا بودن مهارت زبان ترکی، بالا بودن هزینه اجاره در شهرهای بزرگ و کمبود خوابگاه های دانشگاه های دولتی از دیگر مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه است.

شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون های ورودی مختلف بر اساس نوع رشته و دانشگاه شرکت کنند و نمره لازم را اخذ کنند. از مهم ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه که تقریباً بیشتر متقاضیان باید در آن شرکت کنند، آزمون یوس YOS است. این آزمون شامل دو مرحله می باشد که مرحله اول مربوط به آزمون ریاضی و هوش و مرحله دوم مربوط به ارزیابی سطح زبان ترکی است.